En klar tanke ur ett rörigt sinne

Direktlänk till inlägg 4 november 2012

...om en mörk passion.

Av En klar tanke... - 4 november 2012 13:00

Följande inlägg önskar jag innerligt att vore genomsponsrat, att jag fått mycket pengar för att skriva det jag gör, likväl som mängder av produkten. Tyvärr så har jag inte fått nån sponsring alls och lär inte komma att få någon heller. Men jag är lika glad för det.


Jag har sen snart ett decennium nästan bara njutit av dyr mörk choklad. Det är väl endast en gång i månanden som mjölkchoklad är acceptabelt. Då ökar Sveriges Geishakomsumtion kraftigt under att par dygn, men faller lika snabbt igen. Mjölkchoklad tycker jag oftast är för söt och kladdig. Det blir lite för mycket.


När jag började intressera mig för mörk choklad så fanns det bara mörk blockchoklad i våra livsmedelsbutiker. Vilken är jätteäcklig i alla sammanhang, utom bakning. Hos några stackars övervintrade pralinmakare fanns riktig mörk choklad att få ta på. Den första riktigt bra sorten jag smakade var Valrhona, sen dess är jag av den benhårda åsikten att det är den bästa chokladen ever. Jag är tämligen kräsen vad det gäller choklad, dock har jag provat mig igenom mängder av tillverkare och varianter. Mycket äckligt men också en hel del acceptabla sorter. Och sen några få riktigt goda.

Choklad görs av tre olika typer av cacaobönor; Criollo, Trinitario och Forastero. Criollon räknas som den finaste av de tre men våldsamt gnällig vad det gäller skötsel, klart vekast av dem. Forasteron är tämligen kraftfull i smaken, vilket gör den till den sort som är vanligast i världen. Den är inte lika ansedd som Criollon, utom Forasterosorten som kallas "Arriba" och också anses vara extremt delikat. Forasteron går att blanda ut väldigt mycket och ändå behålla smak, den är dessutom inte lika känslig och en mer ekonomisk planta på det hela taget.


Choklad producenterna har oftast flera kakor olika kakaohalter men också flera olika bönblandningar eller smaksättningar bland sina produkter. Det finns bönor som är odlade på olika ställen i världen och som får ytterligare en dimension på sin karaktär, beroende på producentland.


Den mörka chokladen tycker jag bäst om att njuta i små bitar som sakta får smälta i munnen, helst inte större än en halv kvadratcentimeter. Gärna med te av någon mer neutral sort. Men det kan även vara gott med en god whisky eller ett gott rödvin.


Valrhona den absolut godaste chokladen i min mun. Här kan du läsa om företaget Valhrona. Företaget är franskt, men jag gissar att det är fler som fixar att läsa den amerikanska officiella sidan, än den franska. De håller hög och jämn kvalité på sina produkter, inga överraskningar. De har en bra bredd på sitt sortiment och har även årgångschoklad som är ännu lite exklusivare och godare. Enligt mig är deras "Guanaja" (efter ön som C. Columbus först landsteg på) ren perfektion. Det blir inte bättre än så här. Enda nackdelen är att de envisas att blanda i lite vanilj, inte så att man känner vaniljsmaken, men ändå. Kakan är 70-procentig, den bryter bra, smälter utmärkt, har en tydlig, rund och fyllig arom, luktar fräscht och har en len konsistens utan att vara kladdig. Guanaja är en blandad choklad med olika bönor.


  Perfektion i en liten ask!

Som sagt; lite sponsring hade inte gjort ont, men i brist på det så får jag trippa iväg och köpa den själv. Valhrona finns att få tag på i princip hela Sverige, om inte i fysiska butiker, så i flera webbutiker. De butikerna får du söka reda på själv.


Fridens!



 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av En klar tanke... - 23 oktober 2014 16:30

Det började med att jag inte visste vad jag skulle ge brorsdöttrarna i födelsedagspresent, för så där snart ett år sen. Hade en otrolig idétorka. Sen kom jag på att jag faktiskt har en massa bilder på dem. Man kanske skulle göra sig en fotobok och ge...

Av En klar tanke... - 22 oktober 2014 21:45

Så kom då dagen jag varit rädd för i några års tid, dagen då jag får beskedet att nästa vän är på väg att lämna livet.   Det har varit lugnt på den fronten under ett bra tag, det har sett stabilt ut där det har varit risk för försämringar och ing...

Av En klar tanke... - 29 september 2014 18:00

Jag har i princip inte berättat den här historien för någon, den har alltid gått under vänbegreppet, vid nåt enstaka tillfälle har den berättats med orden jag kommer att använda nu. I delar, aldrig i sin helhet. Det är knappt att jag berättat den för...

Av En klar tanke... - 28 september 2014 14:40

Så kikar jag in här igen. Som vanligt har mycket hänt. Det är väldigt länge sen jag var in nu och skrev något.   Under arton månader har jag haft förmånen att levt i en parallell relation till mitt änktenskap. Det har varit underbara arton månade...

Av En klar tanke... - 1 december 2013 19:00

Det blir en del inlägg om mitt sätt att leva mitt liv nu, de djupa betraktelserna om tingens ordning (i den mån de någonsin funnits) läggs på framtiden.   Men i alla fall; det slumpade sig så att jag både kunde och det var det mest praktiska att ...

Nåt om mig

Nåt du undrar över?

1 besvarad fråga

Bloggar värda att läsa!

Leta här!

Taggar

En klar tanke...

När det hänt nåt

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5 6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< November 2012 >>>

Förut

Har nån hittat hit?

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards