En klar tanke ur ett rörigt sinne

Alla inlägg den 29 mars 2012

Av En klar tanke... - 29 mars 2012 22:15

Det finns ett litet ord som är på modet att diskutera just nu. Det lilla ordet är "HEN".


För ordet väcker inte bara debatt utan det verkar också göra folk provocerade långt bortom min förståelse. Eminenta Lady Dahmer propagerar oförtrutet på om användandet av ordet och hon stöter på dunderpatrull. Jag förstår att det finns något hotfullt med ordet, men jag fattar verkligen inte varför det är hotfullt. Jag tycker mest att det verkar tusan så behändigt!


Hen verkar dra upp dammet från den något överhettade genusdiskussionen som pågår i samhället. Även den en fråga som jag har så otroligt svårt att förstå att skulle vara så otroligt hotfull. Det må vara en något hädande men jag anser att genusdebatten är lika onyanserad som debatten om vargjakten. Jag blir bara förbannad på båda sidor och lägger ner. Jag orkar inte engagera mig i den offentliga debatten alls, slår dövörat till när något av ämnena kommer upp. Dock är jag mycket tacksam för de som orkar ta debatten nyanserat.


Finska, meänkieli och samiska har redan hen som ord, de har tydligen inte haft nytta av att genusbestämma folk. Vilket jag kan tycka är rätt sympatiskt. Jag har haft turen att få träffa människor som är könsöverskridande på diverse olika vis. Allt i från transexuella och transvestiter till dragkings/-queens. För egen del skiter jag högaktningsfullt om någon är en kvinna eller man. Jag umgås med människor och personer som är intressanta. Och jag tycker att det är praktiskt att säga hen.


Här om veckan hade SVTs program Babel ordet "hen" som diskussionsämne. De som diskuterade var väl nästan positiva till ordet, men inte överdrivet entusiastiska. Dock berättades om en ungdomsbok av författaren Kristoffer Leandoer. Boken heter Namnsdagsflickan (finns att beställa här och här), i boken låter han läsaren bestämma könen på huvudpersonerna. Båda huvudpersonerna har könsneutrala namn och Åsa Ekströms illustrationer är också könsneutrala. Det går att tolka dem som man vill. Jag tycker det är fullständigt lysande! Den boken kommer jag att ge till unga i min närhet, för själva storyn verkade vara klart godkänd.

Jag har redan använt hen i mina texter här, jag kommer nog att fortsätta göra det lite då och då. Jag är inte helt bekväm i användandet av ordet, än. Men jag jobbar på det. Jag tycker det finns en befrielse (märkligt nog) i att slippa könsbestämma folk, det känns bra att strunta i det. Jag ser fram emot den dagen då jag i tanke, tal och skrift fixar att använda hen obehindrat.

Som en skänk från ovan såg jag följande lilla underbara bild idag. Jag önskar så att jag visste vem som skrivit detta och jag önskar så att jag visste vem som tagit bilden. Båda förtjänar cred! Me like!


  Fullständigt underbar!


Fridens!


Nåt om mig

Nåt du undrar över?

1 besvarad fråga

Bloggar värda att läsa!

Leta här!

Taggar

En klar tanke...

När det hänt nåt

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12 13 14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Mars 2012 >>>

Förut

Har nån hittat hit?

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards