En klar tanke ur ett rörigt sinne

Direktlänk till inlägg 16 januari 2011

...om att fotografera.

Av En klar tanke... - 16 januari 2011 00:06

Jag har nästan alltid min kamera med mig. Det är en liten kompakt historia som den bättre hälften gav mig i julklapp. Den är mer avancerad än de systemkameror, av prisat märke, som min far hade under 80-talet. Nästan i alla fall.


Jag använder kameran som anteckningsblock. Har alltid gjort. Jag vill spara så mycket jag kan av det jag upplever idag. Minnet är en lurig företeelse, allt för få bra saker kommer jag spontant ihåg, redan idag. Men med bilder så minns jag så mycket mer. Prisa gudarna för minneskort och externa hårddiskar, jag kan ta så mycket kort jag vill!!! Enda nackdelen är väl att jag sällan skickar några för att få som papperskopior.


Det finns ett irriterande faktum. Under mitt pendlande till jobbet ser jag dagligen, eller nästan dagligen i alla fall, vyer jag vill ta kort på. Tyvärr är det få ställen att stanna till på och infartstrafiken gör att det vore förenat med livsfara att stanna efter vägkanten. Men jag skulle så gärna vilja ta de där bilderna som numera bara sitter i mitt minne.


Jag är en big sucker för vyer och för motiv i extrem närbild. Vad gäller närbilder så är det skoj att ha blommor och insekter som motiv. Insekter är otroligt coola i närbild, det finns så mycket detaljer som man sällan ser. Men det är inte helt lätt att få dem på rätt plats.


Fotografering av vardagen är också ett sätt att säkra upp för framtiden. Demens verkar gå i släkten, så det lär väl dyka upp om jag får leva så länge. Tanken är att mina bilder från förr kanske kan hjälpa upp glimtar av ett ursprung och ett sammanhang, den dagen då kontakten med nutiden bryts. Med lite tur är det lång tid kvar innan det inträffar.


Fridens!

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av En klar tanke... - 23 oktober 2014 16:30

Det började med att jag inte visste vad jag skulle ge brorsdöttrarna i födelsedagspresent, för så där snart ett år sen. Hade en otrolig idétorka. Sen kom jag på att jag faktiskt har en massa bilder på dem. Man kanske skulle göra sig en fotobok och ge...

Av En klar tanke... - 22 oktober 2014 21:45

Så kom då dagen jag varit rädd för i några års tid, dagen då jag får beskedet att nästa vän är på väg att lämna livet.   Det har varit lugnt på den fronten under ett bra tag, det har sett stabilt ut där det har varit risk för försämringar och ing...

Av En klar tanke... - 29 september 2014 18:00

Jag har i princip inte berättat den här historien för någon, den har alltid gått under vänbegreppet, vid nåt enstaka tillfälle har den berättats med orden jag kommer att använda nu. I delar, aldrig i sin helhet. Det är knappt att jag berättat den för...

Av En klar tanke... - 28 september 2014 14:40

Så kikar jag in här igen. Som vanligt har mycket hänt. Det är väldigt länge sen jag var in nu och skrev något.   Under arton månader har jag haft förmånen att levt i en parallell relation till mitt änktenskap. Det har varit underbara arton månade...

Av En klar tanke... - 1 december 2013 19:00

Det blir en del inlägg om mitt sätt att leva mitt liv nu, de djupa betraktelserna om tingens ordning (i den mån de någonsin funnits) läggs på framtiden.   Men i alla fall; det slumpade sig så att jag både kunde och det var det mest praktiska att ...

Nåt om mig

Nåt du undrar över?

1 besvarad fråga

Bloggar värda att läsa!

Leta här!

Taggar

En klar tanke...

När det hänt nåt

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15 16
17
18
19 20
21
22
23
24
25
26 27
28
29
30
31
<<<
Januari 2011 >>>

Förut

Har nån hittat hit?

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards