En klar tanke ur ett rörigt sinne

Alla inlägg den 15 januari 2011

Av En klar tanke... - 15 januari 2011 23:56

Har fått lite fason på utseendet här inne nu, är fortfarande inte nöjd. Det får duga så länge! Ni får ha lite tålamod med en nybörjare.

Nå. Varför vill jag inte skylta med vem jag är? Därför att jag normalt håller ganska hög profil inom ett visst område, eller en viss krets. Till viss del är det gamla meriter, annat är det jag har i min samtida gärning. Jag tror mitt namn är mer känt än ökänt, fast med sånt vet man aldrig så noga. Få är kapabla att vara raka nog i sin kommunikation, även fast de borde, om jag nu skulle göra bort mig. Eller ha gjort bort mig.


Jodå, jag finns på Facebook. Det kändes ju fräscht när jag gick med för några år sen, men nu har jag hamnat i bryderier kring vilka jag godkänner. Sist nu så vill svärfar bli vän, vad svara? Och förvisso så är det ett utmärkt verktyg för att hålla vänskaper igång. Jag har flyttat inom landet några gånger och det känns bra att att smidigt kunna hålla kontakter igång.


Nackdelen blir att jag har ögonen på mig, för många får reda på för mycket, om jag är så öppenhjärtlig som jag vill. Och det vill jag inte med de människorna. Jag vet att jag även här kommer att lämna markörer i texter som blir lätta att känna igen för de som känner mig i verkligheten. Och jag vet inte hur jag ska hantera om någon bekänner att de genomskådat mig. Men jag tänker inte berätta för någon runt mig att jag börjat blogga. Inte ens min bättre hälft kommer att få veta. Och jag hoppas att det kommer att ta tid för folk att hitta hit. Eller att de går förbi denna tråkiga blogg utan en endaste tanke på vem som ligger bakom.


Det finns ingen tilltänkt målgrupp för denna blogg. Det finns inga fans eller följare som jag vänder mig till. Inga listor eller toppar över bloggar som jag önskar ta mig in på, önskar inte ens gratissaker att recensera. Bara jag får en ventil för mig, bara för mig och ingen annan.


Om jag sen får någon som skulle vilja följa vad jag skriver, så må det väl vara hänt. Jag kommer inte att försöka skrämma iväg någon, det har jag inte tillräckligt med energi för att iddas göra.


Fridens!

(Tidigare publicerat 2011 01 03)

Av En klar tanke... - 15 januari 2011 23:42

(…ett inlägg där författarinnan gör ett seriöst försök att lära sig länka…)


Jag följer Lady Dahmers blogg med stort intresse. För det mesta är det strålande inlägg med knivskarpa iakttagelser och slutsatser. En fröjd att läsa!


Här om dagen så hade hon ett inlägg om vissa föräldrars idé om att se till att barnen uppfyller föräldrarnas önskan om vilket liv barnen ska leva. Du kan läsa inlägget här. Jag har inte kunnat släppa ämnet, det har malt på under det senaste dygnet.


Jag blir både förbannad och beklämd av att läsa den förälderns åsikter, som handlar om att de håller på att fixa ett NHL-proffs av ett av sina barn. Jag är nära nog allergisk mot föräldrar som styr sina barn med järnnävar. Oavsett om det handlar om framtida karriärval, sexuella preferenser, partnerval, bostadsort eller vad det nu hända må vara.


Jag har inga biologiska barn, så det är möjligt att jag inte kan förstå hur det känns för ”riktiga” föräldrar. Men jag har varit mycket djupt och nära involverad i tre barns uppväxt, de har funnits i de relationer jag haft. Två av dem är idag vuxna, med gott resultat. Jag har också sett på nära håll vad som händer när föräldrar styr för mycket.


Det första jag har att säga är att man inte äger sina barn. Man har dem till låns under en period av deras liv. Som förälder så har man till uppgift att förbereda barnen för ett liv på egen hand. Att guida barnen till att hantera ett vardagligt liv med allt vad det innebär, så kul är inte livet alla gånger, de måste få kunskap och handlingsalternativ.


Att som förälder bestämma sig för att detta barn ska bli ekonom på Handelsbanken, skådespelare på Dramaten eller forskande läkare på KI, och sen jobba för att det blir så, är inget annat än hjärntvätt. Det är elakt och egoistiskt gjort. Och med vilken rätt görs det? Som människa och förälder har man ett liv, inte två eller flera. Det liv man fått, får man nog se till att leva efter bästa förmåga. Eventuella drömmar om ett annat liv får man se till att förverkliga eller låta bli. Och låter man bli så är det så. Det går inte att pracka på nästa generation sina egna drömmar, det kommer att sluta i en katastrof.


Vanlig enkel utvecklingspsykologi ger vid handen att ett barn, förr eller senare, kommer att frigöra sig från de som har hand om barnet. Min erfarenhet säger att det stämmer. Hur revolten och frigörelsen ser ut är otroligt olika. Där det ser ut att ha gått bäst, är där föräldrarna lyckats anpassa sig till barnets behov för stunden och agerat som stabila vuxna bör göra. Lugnt, sansat och sakligt, helt utan skuldbeläggande eller elakheter. Jag bara funderar på vad som kommer att hända med familjen när de upptäcker att barnet vill bli trädgårdsmästare? Och fram för allt; vad händer med barnet?


Jag säger inte att man ska släppa barnet fritt att göra vad barnet vill, helt utan styrning eller kontroll. Självklart ska man som förälder diskutera med barnet om vad den vill göra och hur den ska ta sig dit. Enligt mig har föräldrarskapet till uppgift att finnas där och stötta på vägen till barnets mål, så gott det går. Att kunna inspirera när barnet stöter på motgångar, att ge styrka och trygghet när något blir fel.


För barn kommer att misslyckas med vad de tar sig för, förr eller senare. Det ingår i konceptet växa upp, att allt inte är en enda lång autobahn till att bli vuxen. Då behövs föräldrar för att guida till lärdom och se nya handlingsalternativ. Och de dagar då livet känns uruselt, då krävs det att ens arbete är något man vill gå till av hela sitt hjärta, inte är något som mamma valde att jag ska göra.


Det värsta är att det går snabbt och utmärkt att hitta märkliga idéer hos föräldrar, gå in på forumet Familjeliv, det verkar ju vara högborgen för troll i trådar. Det kan inte finnas så mycket folk med så aparta idéer om familjeliv och barnuppfostran, i verkligheten. Jag har, ska det öppet erkännas, bara scannat av det mesta. Jag har inte djupläst varje tråd, men det får mig att förstå att vissa barn har det fan inte lätt här i livet. Bara att kika på följande tråd, även om den inte handlar om just barnuppfostran. Nu väljer jag att tolka den som sund sarkasm och läser den med ett leende.


Å andra sidan är det väl bra att de vågar ge uttryck för sina märkliga idéer, så att de kan få mothugg av vettigt folk. Det är bara i diskussioner med andra som vår världsbild har möjlighet att förändras i grunden. Fast det är ett helt annat inlägg.


Fridens!


(Tidigare publicerat 2011 01 07)

Av En klar tanke... - 15 januari 2011 23:38

Hamnade i diskussion med en av mina vänner som finns inom beteendevetarområdet. Ämnet var hur vida det var bra om vetenskapen kommit på att många psykiska sjukdomar och missbruk beror på fel bandning av kemikalier i hjärnan. Diskussionen gick även över i om det var bra att vetenskapen sett att det finns genetisk predisponering för att vissa utvecklar missbruk. Det här är en vän som jag håller för klart intelligent, öppen och sund i sina tankar, normalt. Nu blev jag betänksam.


Min väns starkaste tes var att om vi säger att allt beror på genetik och på kemisk obalans, så försvinner ansvaret från individen själv att göra något åt det. Till råga på allt så skulle då genterapi och läkemedel kunna lösa allt och alla andra behandlingsmetoder vara onödiga.


Först trodde jag att vännen drev med mig, bara för att få igång diskussionen, jag blev snart varse att så inte var fallet. Vännen har ganska lång erfarenhet i branschen kring psykisk ohälsa och behandlingsmetodikerna som används, det är ingen dununge precis.


Belysande exempel var en alkoholist. Om det bara var gener och arv eller kemisk obalans som utlöst missbruket, så skulle individen kunna hävda att den blivit alkoholist av faktorer som personen i fråga inte kunnat kontrollera. (Vilket i och för sig inte är ovanligt, redan idag.) Och dessutom kunna avsäga sig sitt personliga ansvar för missbruket. Nä, säger jag, mitt personliga val finns alltid med.

 
I min värld så har vi ett gäng uppsättningar av gener som till viss del styr vad det blir av oss, dessutom så styr miljön runt oss vilka delar av de genetiska förutsättningarna som slår igenom. Vad som har störst påverkan av arv och miljö är i min yrkesutövning fullständigt ointressant. Faktum är att jag tycker det är våldsamt ointressant, så fort man konstaterat så är fallet. Då är det bara så, slutdiskuterat. Sen beror det ju på vilken individ jag har framför mig, hur jag ska agera för att hjälpa. Visst; att förstå orsakerna till varför något inträffat, underlättar alltid val av behandling och hjälper också individen att förstå sig själv och göra informerade val framledes. Men om arv eller miljö är en utlösande faktor, är i sammanhanget en skitsak.

 
Vad det gäller kemin så finns det redan strömningar som tycker att läkemedel räcker för att bota missbruk och psykisk ohälsa. Det är bara att titta på hur våra läkare agerar idag, de har otroligt lätt att skriva ut och höja doser av läkemedel som går in och förändrar kemiska sammansättningen i våra hjärnor. Sen får folk gå hem och bli friska, för de har ju fått läkemedel! (skarp sarkasm)

 
Så fungerar det inte. Både beroenden och psykisk ohälsa ger upphov till sociala problem. Båda tillstånden fräter sönder självkänsla och självförtroende, för att inte tala om att missbruk oftast ger rent fysiska skador, som inte går tillbaka vid stoppat intag. Att komma från trasiga förhållanden, att själv skapa trasiga relationer till andra och göra illa eventuella partners, arbetskamrater, vänner och barn, sliter på mentalt. Ska en sån människa någonsin orka lyfta sig ur situationen, behövs verkligen andra behandlingsmetoder än läkemedel. De måste få konkreta verktyg för att klara av en vardag och för att kunna hålla och hantera mellanmänskliga relationer.

 
I andra diskussioner med andra personer, har mycket tid lagts på var som kommer först; missbruk eller psykisk ohälsa. Alltså; mådde personen så psykiskt dåligt att den började självmedicinera med något som övergick till ett missbruk. Eller har missbruket givit såna situationer och såna skador att psykisk ohälsa uppstått. Jag skulle aldrig våga mig på att generalisera, där får jag nog se till individen jag har framför mig. Jag har sett exempel på båda varianterna, och jag anser även här att båda måste behandlas.

 
Jag kan tänka mig att frågan om arv eller miljö är tokintressant för de som har till arbete att klura ut snygga teorier om olika sakers tillstånds uppkomst. Jag kan också tänka mig att det extremintressant att kolla om tillförandet eller borttagandet av en kemisk komponent, förändrar folks beteenden eller känslor. Speciellt om man befinner sig i laboratoriemiljö.


Men för de som står mitt emot en trasig människa, så borde prio ett vara att nå fram till människan och förmedla hopp. Ett hopp om att det finns en väg ur den katastrof den befinner sig i, att det finns resurser även hos en trasig människa och att de två gemensamt ska hitta dem. Hitta vägen till att kunna ta ansvar för sina handlingar och leva det liv de vill leva.

 
För att underlätta en hårt krävande och mycket slitsam process, så kan läkemedel vara ett lindrande komplement. Men det kan aldrig vara den slutliga lösningen.


Fridens!


(Tidigare publicerat 2011 01 06)

Av En klar tanke... - 15 januari 2011 23:34

Helt seriöst; det finns folk jag har otroligt svårt för. Det bara är så.

Jag har en par personer i min omgivning som sliter hårt på mitt tålamod. Hade det varit någon bekant eller vän så hade jag bara dragit ner på kontakten tills den upphörde. För sån är jag och så gör jag. Må hända att det är otrevligt gjort, men jag har inte energi nog för att hålla igång kontakter som inte ger mig något och som bara är en belastning. Och gå då inte och tro att det handlar om folk i behov av stöttning, jag överger aldrig någon som behöver mig på riktigt.


Det jag talar om är energitjuvar, sen jag var i övre tonåren så har jag systematiskt undvikit eller medvetet avslutat såna människor i mitt liv. Jag vägrar vara soptipp åt någon och jag vägrar utnyttjas när det passar.


Nå, åter till det ena dagsaktuella fallet. Den första personen i fråga är driftig som attan, men saknar förmåga att utrycka sig vettigt. Metaforer, aforismer, ordspråk, liknelser och modeord används i en sådan salig blandning att det till slut blir obegripligt. Det går inte att finna en röd tråd och inte heller att se en konklusion. Personen i fråga kan inte tala i klartext. Dessutom infogas alltid en bakdörr att smita ut igenom, alltså att "det var ju inte så jag menade, utan..." och så ändras ståndpunkten utefter vad personen tror att jag tycker, när jag (eller någon annan) ifrågasätter vad som sas. Eller den mer avancerade varianten är att hålla benhårt vid en ståndpunkt och mycket kraftigt hävda den, när personen märker att den får argumenten söndersmulade, då ändras ståndpunkten. Och den förändrade ståndpunkten förklaras genom en härledning som ingen någonsin förstår. Dessutom kommer tvärsäkra uttalanden om saker som personen tror den har kunskap om, men uttalandet påvisar upp pinsamma brister i kunskap. Även här kan kovändningar ske med märkliga härledningar. Och jag kan inte smita undan eller ducka personen, det mest kraftfulla jag kan göra är att stänga en dörr.


Person nummer två gör också otroligt dumma uttalanden om saker som den har viss kännedom om, men sällan full kännedom. Hade den haft full insyn eller kunskap så har de uttalanden aldrig fällts, någonsin. Personen är otroligt snabb på att kapa folk strax under fotknölarna, i tämligen hårda ordalag, när det inte är motiverat med den typen av maktdemostration. För att i nästa stund vitt och brett omtala sin goda förmåga att ge konstruktiv kritik. Det går att bocka av flera av härskarteknikerna vid varje möte med personen. Personen anser sig vara karismatisk och är i ständigt behov av att ha åskådare som kan applådera tilltagen.


På något vis lär jag ju hantera det här. En tanke slog mig; enligt teori inom psykologin så irriterar man sig på andras negativa egenskaper som man själv besitter, men inte har under kontroll och inte vill kännas vid. Och hur kul är det om det stämmer?! Det skulle innebära att jag är högljudd, dumdryg, förvirrad, inkompetent och uppvisar en gräslig höjd av högmod! Och att jag inte vill se eller bli medveten om de här sidorna av mig. Fan. Fan dubbelt upp.


Och visst; jag kan hävda en ståndpunkt tills jag dör, så vida jag inte blir överbevisad om att jag har fel. Då är det bara att ändra sig snabbt som attan, be om ursäkt och bjuda ut halsen till giljotinen för att låta bilan falla. Jag kan också kapa folk strax under fotknölarna, inte tu tal om det! Jag kan till och med tycka det är skoj. Men det ska vara motiverat och jag gör det helst mellan två par ögon. Jag behöver inte ha åskådare som bifaller eller applåderar det jag gör. Härskarteknikerna kan jag och använder dem också, men det ska vara ytterst väl motiverat inför mig själv och det är mycket medvetet gjort samt att det har ett ytterst tydligt syfte. I andra fall försöker jag avhålla mig ifrån dem, det är så sällan de gör så pass mycket nytta att det är värt besväret. Dessutom bemödar jag mig att vara så klar och tydlig jag bara kan, ju fler som känner sig trygg och vet att jag inte överraskar, desto bättre. Jag försöker dessutom att inte uttala mig om saker där min kunskap sviktar. Men det är ju vad JAG TROR om mig själv, det behöver inte vara vad andra ser hos mig.


Jag har för säkerhets skull kollat upp saken med folk i min närhet som jag litar på, de tycker jag nojjar i onödan, de ser inte likheterna. Men utan tvivel är man inte riktigt klok, sa Tage Danielsson. Klok man det där, på tok för tidig bortgång, världen behöver fler av hans typ.


Nå. Då återstår att hantera de där två. Kay Pollak (tänker inte länka nåt nu heller) hävdar ju att dessa dryga typer är till för att jag ska öva upp mitt tålamod. Men jag har ju varken tid eller energi att göra sånt! Fan vet om inte viljan saknas också. Så jag får nog gå här och försöka hålla undan så gott jag kan samt slå dövörat till när oresonliga munnar öppnas.


Fridens!
(Tidigare publicerat 2011 01 05)

Av En klar tanke... - 15 januari 2011 23:31

Har just varit ute och kikat på den pågående solförmörkelsen. Det är häftigt att se. Hade möjligheten att se den som var sommaren 1999 också. Ljuset ute blev mysigt på nåt märkligt vis och det blev stilla. Idag tror jag inte det blir samma grej, då hördes fåglar när det började, men de tystnade vart efter ljuset förändrades. Det är inte många fåglar igång alls, när det är -10 grader ute. Just nu är största oron att det finns moln på väg, det vore nedrigt om de skymnde solen innan månen gör det.

Det har gått snart en timme sen förmörkelsen satte igång, ljuset är förändrat, ser lite ut som solnedgång.


Jag tycker om skymning och gryning, när världen är lite matt i färgerna. Jag gillar även mörker. Bjärt ljus ger de flesta huvudvärk men på mig är det inte bara huvudvärk, mina ögon är på väg att sprängas. Jag har ofta mörkt på mitt kontor, mina arbetskamrater tycker jag sitter i en grotta. Och visst vet jag vad Arbetsmiljöverket tycker att ljussättningen bör vara när man ska arbeta, men jag tycker inte lika. Det värsta som finns är människors missriktade välvilja och deras iver att sätt ljus på min värld. Nu har i alla fall mina arbetskamrater givit upp och låter mig vara. Och jag trivs med mitt mörker.


Jag vet att många har det väldigt jobbigt nu under de mörka månaderna. Jag har full respekt och stor förståelse för de som lider, det blir ju ett mörker både bokstavligt och bildligt. Men jag är inte en av dem. Jag ser fram emot att mörkret ska lägra sig över vårt land, varje senhöst. För mig finns det en vaken vila i mörkret. Veckorna innan midvintersolståndet, då vi aldrig riktigt lämnar gryningen en molnig dag, är helt underbara. Då lyses ju i och för sig hela världen upp av adventsljus till höger och vänster, men det är ändå en dämpad beslysning.


Normalt älskar jag att vara vaken nattetid, att få vara ifred och göra vad jag vill i en stilla värld. Jag är som mest kreativ strax efter midnatt och några timmar framåt. Jag har inga bekymmer att sova i dagsljus och ljuden från en vaken värld. Jag har jobbat natt ett antal år, det passar mig verkligen. Tyvärr är det så låga tjänstgöringsgrader inom mitt verksamhetsområde, att jag blir utan pension om jag hade fortsatt.


Så jag segar mig upp om mornarna som de flesta andra och försöker ta mig igenom dagarna. Men får jag chansen så vänder jag gärna på dygnet.


Nu ska jag smita ut och kika på det sista av solförmörkelsen, får se om jag får några arbetskamrater med mig också!

Fridens!
(Tidigare publicerat 2011 01 04)

Av En klar tanke... - 15 januari 2011 23:20

Jaha, då har jag sällat mig till den stora skaran av celebriteter och helt vanliga människor som bloggar. Eller jag har väl inte riktigt börjat än då, det här inlägget lär ju knappast räknas. Knappt det är ett inlägg ens...

Nå, det är väl liksom bara att sätta igång. Vad mer kan hända än att det blir fel? Kan ju säga redan nu att utseendet på denna eventuella blogg kommer nog att ändras. Det sker nog lite gradvis sådär, vart efter jag lär mig hantera redskapet.

Dock står det redan klart att detta inte kommer att bli en sådärna cool och läcker blogg. Jag kommer icke att ta upp kampen mot Bondinbella (tänker inte ens försöka länka) eller ge mig i kast med att knäcka Ketchupmamman, dessa giganter på sitt område! Mitt liv är inte till närmelsevis lika spännande och inga barn har jag heller. Så jag lägger ribban lågt, spanar runt en tag, vänjer mig vid omgivningarna och kikar på möjligheter.

Jag lovar inget om att uppdatera regelbundet. Jag tänker vara så anonym jag bara kan. Det blir inga bilder, tror jag. Allt jag skulle vilja visa går nog att härleda till mig, och då skiter det sig ju ganska omgående med anonymiteten. Och det är väl lika bra att det sägs på en gång; jag kommer att svära, hitta på egna ord, använda dialekt, skriva talspråk och ha allmänt konstiga ordföljder. Det är dock bortkastad tid att vara språkpolis på mig, jag har levt med en svensklärare, även han gav upp.


Nå, stannar nog där för denna gång.

 
Fridens!
 
(Tidigare publicerat 2011 01 03)

Av En klar tanke... - 15 januari 2011 20:19

Var inte nöjd med förra stället som jag lagt upp bloggen på. Testar detta istället. Så här vid första anblicken så verkar denna typ av sida passa mig bättre.


Fler inlägg kommer.


Fridens!

Tidigare månad - Senare månad

Nåt om mig

Nåt du undrar över?

1 besvarad fråga

Bloggar värda att läsa!

Leta här!

Taggar

En klar tanke...

När det hänt nåt

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15 16
17
18
19 20
21
22
23
24
25
26 27
28
29
30
31
<<<
Januari 2011 >>>

Förut

Har nån hittat hit?

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards