En klar tanke ur ett rörigt sinne

Direktlänk till inlägg 4 mars 2012

...om att bli road.

Av En klar tanke... - 4 mars 2012 18:30

Jag har helt underbara arbetskamrater, de har alla underbar humor, tur det! I mitt jobb måste man ibland välja att se det komiska i saker som sker, annars går man under. Det som är skönt med mina arbetskamrater är att de har så olika typ av humor, det finns alltid någon som kan plocka upp det komiska i situationer. Som har förmågan att ta fram komiska vinklingar eller spinna vidare på saker, så att den negativa spänningen i en händelse blir mindre laddad och jag orkar vidare. Vi alla orkar vidare. Jag är mycket tacksam över min arbetsplats och jag försöker tala om det för dem så ofta jag kan.


Det finns ju lite olika typer av humor, det finns säkert de som doktorerat på det och fixat fina kategorier. Jag känner inte till dem och skulle inte ens använda dem, om jag kände till dem. Personligen har jag ganska svårt för humor som föds ur att någon riskerar att göra illa sig eller verkligen gör illa sig. Jag är inte heller speciellt trakterad av humor som är på någons bekostnad. Det är gränsfall att jag ser båda dessa varianter som humor egentligen.


Humor som bygger på missförstånd eller bara rent flams kan jag uppskatta ibland, men det är rätt humörberoende. Det finns gånger som det har varit roligt så jag varit på gränsen till att svimma. Mest beroende på att andningen varit fullständigt okontrollerad, men ändå. Det var fantastiskt roligt. Sen finns det människor som kan göra vilken liten historia som helst rolig. De utgår oftast från något de varit med om och kan berätta det på ett sånt sätt att garvet bara kommer. De blandar in en stor portion självdistans och bjuder på sig själva, det kan inte bli fel.

Sen finns det människor som är så lugna i sin framtoning, milda vänliga människor, som ofta visar upp kunnande och klokskap av stora mått. Ibland uppfattar jag dem som blyga, ibland som allvarliga. Men vilken humor de kan leverera! Jag får vara uppmärksam på dessa människor, för annars så missar jag deras fullständigt lysande betraktelser. Oftast kommer den helt oförhappandes, levererad med ett tämligen neutralt tonläge och jag måste tänka till minst en gång innan jag fattar hur skoj det som sas var. Mycket skickligt levererad ironi är vanlig bland de här människorna. Den humorn kräver uppmärksamhet och ett aktivt sinne. Fullständigt underbart! De här människorna är de som står och ler lite vänligt, när vi andra håller på att garva oss harmynta åt det som de just sagt.

Sen finns det de där människorna som har en medfödd talang att alltid hitta den där välbalanserade och oväntade kommentaren om nåt som sker. Som är kapabla att säga det där enkla men knivskarpa och förlösande roliga. Som hittar en ingång som är fullständigt överraskande, men där sprängkraften i humorn räknas i megton. Det får gärna vara lite torr humor och inte helt uppebart. Och det är inte alltid de vet hur otroligt roliga de är.

Människor med humor är mycket tilltalande, oavsett om de får mig att brista ut i asgarv eller bara le lite. I båda fallen erbjuder de mig några ögonblicks avslappning och oftast nåt som får min hjärna att vakna till. Det hjälper mig också i att inte bli bitter över saker som går mig emot. Det är nog både jag och min omgivning tacksamma över!

Fridens!

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av En klar tanke... - 23 oktober 2014 16:30

Det började med att jag inte visste vad jag skulle ge brorsdöttrarna i födelsedagspresent, för så där snart ett år sen. Hade en otrolig idétorka. Sen kom jag på att jag faktiskt har en massa bilder på dem. Man kanske skulle göra sig en fotobok och ge...

Av En klar tanke... - 22 oktober 2014 21:45

Så kom då dagen jag varit rädd för i några års tid, dagen då jag får beskedet att nästa vän är på väg att lämna livet.   Det har varit lugnt på den fronten under ett bra tag, det har sett stabilt ut där det har varit risk för försämringar och ing...

Av En klar tanke... - 29 september 2014 18:00

Jag har i princip inte berättat den här historien för någon, den har alltid gått under vänbegreppet, vid nåt enstaka tillfälle har den berättats med orden jag kommer att använda nu. I delar, aldrig i sin helhet. Det är knappt att jag berättat den för...

Av En klar tanke... - 28 september 2014 14:40

Så kikar jag in här igen. Som vanligt har mycket hänt. Det är väldigt länge sen jag var in nu och skrev något.   Under arton månader har jag haft förmånen att levt i en parallell relation till mitt änktenskap. Det har varit underbara arton månade...

Av En klar tanke... - 1 december 2013 19:00

Det blir en del inlägg om mitt sätt att leva mitt liv nu, de djupa betraktelserna om tingens ordning (i den mån de någonsin funnits) läggs på framtiden.   Men i alla fall; det slumpade sig så att jag både kunde och det var det mest praktiska att ...

Nåt om mig

Nåt du undrar över?

1 besvarad fråga

Bloggar värda att läsa!

Leta här!

Taggar

En klar tanke...

När det hänt nåt

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12 13 14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Mars 2012 >>>

Förut

Har nån hittat hit?

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards