En klar tanke ur ett rörigt sinne

Direktlänk till inlägg 7 april 2013

...om vädret.

Av En klar tanke... - 7 april 2013 14:00

Jag kan tycka det är lite roligt att de som presenterar väderprognoserna i nyhetsprogrammen, står och ursäktar sig för att det är kalla nätter och att våren inte har kommit. Fast det har den, jag har sett tussilago, så det så. Men just att de ursäktar sig som om det vore deras fel att det inte är varmare i luften. Det är lika dumt som om receptionisten på en vårdcentral bad om ursäkt för att läkaren är klappkass.


Problemet i Mälardalen verkar vara att det är kallt om nätterna, det är ju minsann -16 mitt i natten eller tidigt på morgonen. Att det är 4 plusgrader vid lunch spelar ingen roll. Och de som klagar har inte nattarbeten så att de är ute vid 4 på morgonen heller, de ser på sina digitaltermometrar att det har varit så kallt under natten och förfasar sig. Att det sen är strålande solsken tre veckor i streck, är inte heller relevant, tydligen. Skulle det komma in en snöby, då får folk panik över att det kommer snö som ska lägga sig, så att de måste skotta igen. Visst, det är möjligt att det kan inträffa. Det är också möjligt att det snöar i maj och att det är minusgrader på natten i början av juni (järnnätterna), men det är inte vanligt, knappt ens troligt!


Dessutom så önskar gnällpellarna bort snön nu " så att det kan bli grönt ute!". Om snön försvinner NU, så kommer det att vara grått, brunt och fult fram till sista veckan i april. OAVSETT. Det blir inte grönt i Mälardalen förräns månadsskiftet april/maj. Har aldrig blivit det sen jag flyttade till regionen 1999. Skulle det grönska innan, så är det ett undantag. Jag blir förvånad över hur otroligt omedvetna folk i gemen är, över hur världen de lever i fungerar!


Jag misslyckas med att se problemet med att det är kallt om nätterna, solsken och plusgrader på dagarna.  Jag går totalt bet på att känna hysteri över att det ligger snö(is) kvar på marken och täcker det fula fjolårsgräset och att det finns is kvar på vattendrag och sjöar. När snöbyarna drar in, njuter jag av känslan av att befinna mig i en sån där liten glaskula med snöflingor i, sån som man vänder på så "virvlar snön". Tyvärr går de över på max 20 minuter och sen lyser solen igen, men så länge de varar är det häftigt!


Nu tänker jag gå ut och njuta av just dessa snöbyar, snart är de borta!


Fridens!



 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av En klar tanke... - 23 oktober 2014 16:30

Det började med att jag inte visste vad jag skulle ge brorsdöttrarna i födelsedagspresent, för så där snart ett år sen. Hade en otrolig idétorka. Sen kom jag på att jag faktiskt har en massa bilder på dem. Man kanske skulle göra sig en fotobok och ge...

Av En klar tanke... - 22 oktober 2014 21:45

Så kom då dagen jag varit rädd för i några års tid, dagen då jag får beskedet att nästa vän är på väg att lämna livet.   Det har varit lugnt på den fronten under ett bra tag, det har sett stabilt ut där det har varit risk för försämringar och ing...

Av En klar tanke... - 29 september 2014 18:00

Jag har i princip inte berättat den här historien för någon, den har alltid gått under vänbegreppet, vid nåt enstaka tillfälle har den berättats med orden jag kommer att använda nu. I delar, aldrig i sin helhet. Det är knappt att jag berättat den för...

Av En klar tanke... - 28 september 2014 14:40

Så kikar jag in här igen. Som vanligt har mycket hänt. Det är väldigt länge sen jag var in nu och skrev något.   Under arton månader har jag haft förmånen att levt i en parallell relation till mitt änktenskap. Det har varit underbara arton månade...

Av En klar tanke... - 1 december 2013 19:00

Det blir en del inlägg om mitt sätt att leva mitt liv nu, de djupa betraktelserna om tingens ordning (i den mån de någonsin funnits) läggs på framtiden.   Men i alla fall; det slumpade sig så att jag både kunde och det var det mest praktiska att ...

Nåt om mig

Nåt du undrar över?

1 besvarad fråga

Bloggar värda att läsa!

Leta här!

Taggar

En klar tanke...

När det hänt nåt

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8
9 10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< April 2013 >>>

Förut

Har nån hittat hit?

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards