En klar tanke ur ett rörigt sinne

Alla inlägg den 10 oktober 2011

Av En klar tanke... - 10 oktober 2011 17:30

Det är ingen hemlighet att jag tycker tyska är en av jordens mest gräsliga språk. Jag har inget tålamod med det språket alls. Har jag tur kan jag kanske översätta 15 ord åt båda hållen. Jag kan långt mycket mer på både italienska, finska och litauiska. För några år sedan fick jag höra vad fjäril heter på tyska. Det var ungefär det fulaste jag någonsin hört, om en så vacker varelse. Ordet är "schmetterling" och jag har till dags dato, inte hört någon som kan uttala ordet så att det ens låter det minsta bra.


Jag tycker mycket om fjärilar, både de som räknas som de vackra sorterna och de som för en mer anonym tillvaro,  som malar och svärmare. Det finns i runda slängar 2900 sorters fjärilar i Sverige. Jag tycker ordet fjäril, är vackert i sig och att det är ett ord som fångar den spröda varelse det benämner.


Men efter att ha hört den tyska katastrofen, så började jag höra mig för vad fjäril heter på olika språk. När jag träffar någon med ett språk jag inte hanterar, så brukar jag fråga om ordet. Nu har jag väl tagit mig igenom de flesta europeiska språken, det är inte så många kvar. Det är intressant att höra skillnaden i vad samma varelse kallas världen över.


Sötaste förklaringen av ordet är på thailändska, ordet betyder en andes eller ett spökes kläder. Tyvärr kan jag varken skriva ordet med thailändska eller våra bokstäver, inte heller fonetiskt. Men jag vet hur det uttalas, även om jag inte är världsbäst på att göra det.


Konstateras kan dock, att än så länge har inte någopn av de drygt 20 språken som jag stött på, haft en lika ful benämning som tyskan. Återstår väl att se om det dyker upp någon!

Nåt om mig

Nåt du undrar över?

1 besvarad fråga

Bloggar värda att läsa!

Leta här!

Taggar

En klar tanke...

När det hänt nåt

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6 7 8
9
10 11 12
13
14 15 16
17 18
19
20
21 22 23
24
25
26
27
28
29 30
31
<<< Oktober 2011 >>>

Förut

Har nån hittat hit?

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards