En klar tanke ur ett rörigt sinne

Alla inlägg den 11 oktober 2011

Av En klar tanke... - 11 oktober 2011 13:45

Såg hos Kemimannen att det fanns en liten utmaning om musik, min lista är ju inte ens i närheten av hans klass, du läser hans lista här. Men jag gör mig ett litet försök.

1. Din favoritlåt: Kan nog snabbt räkna upp fyra riktiga favoriter. Men måste jag välja så är det Enjoy the silence, Depeche Mode. Den funkar alltid. Har inte hittat ett sammanhang eller humör där den inte skulle funka.

2. Din hatlåt: Vem orkar hata musik? Alltså rent generellt så är dansbandsmusik inget jag uppskattar. Men jag dör inte. Kan dock tycka det blir förtjusande skoj med nödrim och sirapssöta strofer. Gillar inte heller jazz där fyra musiker spelar fyra olika låtar samtidigt, har svårt att höra harmonierna i det disharmoniska. Men jag hatar det inte. Sen kan jag ogilla sång och musik, men tycka otroligt mycket om budskapen i texterna, Dylan torskar ju på det. Dylan tolkas alltid bäst av andra! Det jag har svårt att stå ut med är flickor med tunna små röster, som sjunger om hur otroligt ensamma de är och den enda vän de har är gitarren de står och kramar. Fast det blir ju en hel genre och jag hatar dem inte heller, bara äckelryser när jag hör dem. Jo, faktiskt, kom på nåt jag hatar; alla som gör covers på Depeche Mode-låtar, med undantag från Johnny Cashs cover på Personal Jesus.

3. En låt som gör dig glad: Spirit in the sky, både orginalet med Norman Greenbaum och covern med Dotctor & the Medics, är ju otroligt medryckande. Lagomt hädande, så där. What a wonderful world, Lois Armstrong är ju bara helt underbar. Den blir jag också väldigt lätt till sinnes av. Delar av Lars Vegas Trios verk kan ju få mig att garva mig harmynt, riktigt glad alltså.

4. En låt som gör dig ledsen: Stay, Shakespeare's Sister. Dagarna efter den släpptes så hamnade en vän i koma, klart påverkan blev extremt påtaglig. Vännen kom ur koman efter nån vecka och blev sedemera helt återställd. Men den har kommit tillbaka som låt när jag varit förtvivlat ledsen över att jag förlorat någon. En extem gråtlåt. Får den ibland i huvudet på jobbet, när det varit ledsamma dödar. Fast det handlar ju också om vad man menar med ledsen. Den låt som senast rörde mig till tårar var Kathy's Song (Victoria Mix By VNV Nation), Apoptygma Berzerk. Fast det var ju inte för att jag var ledsen.

5. En låt som påminner dig om någon: Halo, Beyonce. Ja, jag vet, den är ju så extremt packad med alla knep som en "5 i 2"-dans ska ha. Den är ju vidrig i sin uppbyggnad, hela arrangemanget manipulerar våldsamt. Men det spelar ingen roll, jag älskar den! Låten är musiken till en villkorslös kärlek som finns mellan mig och en nära vän. Det är liksom han.

6. En låt som påminner dig om ett ställe: Highland, One more Time. Ja, ja, ja, du kan sluta garva nu. Ingen minns den och den som gör det rodnar. Men de få gånger jag hör den så tänker jag på mitt älskade Höga Kusten.

7. En låt som påminner dig om ett speciellt tillfälle: 2009 var jag och en av mina närmsta väninnor och såg Depeche Mode på Parken i Köpenhamn.  Vi hade perfekta platser, vi såg hela arenan och såg rätt ner på scenen. Konserten var fantastiskt och fjärde låten var Walking in my shoes. När den drog igång steg jublet, i princip hela arenan reste sig upp, började dansa och sjunga med. Sen fortsätter det så resten av konserten. Fullständigt makalöst! Köpte liveinspelningen från konserten och det hörs verkligen när det här händer. Hela det dygnet var otroligt häftigt, det hann hända en hel del.

8. En låt som du kan hela texten till: Spirit in the sky. Otippat. Den har ju gått på var enda fest som var mellan 1988 och 1995, något mindre frekvent sen dess. Men den används ju fortfarande, vid rätt tillfällen. Svårt att inte lära sig texten. Faktiskt den enda låt jag någonsin kan tänka mig att sjunga karaoke till.

9. En låt som du kan dansa till: Vad räknas som dans? Styrdans? Folkdans? Bara digga med lite? Tryckare? Sätt på nåt hyfsat taktfast i up tempo och jag kommer att börja röra på mig. Gillar det mesta som skulle kunna benämnas som massproducerat kommersiellt trams, om det är för att röja på ett dansgolv. Jag kan tänka mig dansa till rätt mycket. Men jag gillar verkligen att röra på mig till Knock on wood, Amii Stewart. Dansa tryckare gör jag gärna till The power of love, Jennifer Rush. Wienervals till Fångarnas kör ur Verdis, i övrigt ganska kassa, opera Nebucanezzar. Men just Fångarnas kör är fin som attan, otroligt vacker!

10. En låt som får dig att somna: Sweet Lullaby, Deep Forest. Det mesta av Enigma kan jag också somna gott till.

11. En låt av ditt favoritband: Men alltså..? Bara en? Shake the disease, Depeche Mode. Varsågod...

12. En låt av ett band du hatar: Men så var det där med att hata igen, orka bry sig? Jag har blivit gammal och blasé. Men jag vill inte höra Knockin' on heavens door med B. Dylan. Den är dålig så det gör ont i livet. Funkar otroligt bättre med The Alarm, då är den till och med underbar. Anser inte att fler har gjort nån cover på den. Vad Gun's & Roses gjorde, räknas inte.

13. En låt som är guilty pleasure: Vad sägs om hela 80-talets samlade produktion i genren eurobeat/hi-NRG? Speciellt Stock, Aitken & Watermans verk är väl lagomt skämmiga att gilla. Åtminstånde än så länge. Bananaramas cover på Venus är riktigt bra, fast det bör ingen få veta.

14. En låt som ingen tror att du skulle älska: Hm... Thunderstruck, AC/DC ...kanske. Eller Pour som sugar on me, Def Leppard är ju en klar favorit, som jag inte tror att så många skulle kunna gissa. Annars finns det nog en och annan som skulle höja på ögonbrynen åt min förtjusning över Son of a preacher man, Dusty Springfield. Sen tror jag att det är flera som skulle tycka det var lite märkligt att de visste att jag lyssnat på Marilyn Manson och Type 0 Negative, med behållning. Manson i orginal och inte när han gör covers.

15. En låt som beskriver dig: Waiting for the nigth, Depeche Mode. Njuter alltid av mörker. Älskar att vara vaken om nätterna, riktigt njuter av det, om jag valt att vara vaken. Annars funkar även Born this way, Lady Ga Ga. Faktiskt den enda låt med den bruden som jag tycker när något att ha. Men jag är lite sån "ta det eller gå", tänker inte skämmas det minsta för den jag är!

16. En låt som du brukade älska men nu hatar: Finns inte. Visst en viss överdosering av en låt kan göra att jag inte vill lyssna på ett tag. Men får det gå en stund så gillar jag ju den, när jag väl hör den igen. Kan inte lyssna sönder en låt så. Eftersom jag förknippar låtar med folk, upplevelser, ställen och liknande så skulle det vara möjligt att den känslomässiga kopplingen till en låt, skulle göra att jag inte skulle kunna lyssna på den mer. Rent teoretiskt. Det har inte inträffat än. Så: pass!

17. En låt som du ofta hör på radio: Lyssnar inte på radio, det blir liksom inte av.  Men de få gånger jag kommit i kontakt med en radio, så har det påfallande ofta spelats nåt av September, sen förra sommaren. Inte mig emot.

18. En låt som du önskar att du fick höra på radio: Tainted Love, Soft Cell är en schysst cover som de kunde spela oftare på radion.

19. En låt från din favoritplatta: Jag är ju så fatalt enkelspårig där. Alla favvoplattor är ju av Depeche Mode. Borde nog söka för det. Vilken av dem som är favvoplattan är ju lite flytande. Music for the masses är ju tokbra och då är det Never let me down again som gäller!

20. En låt du lyssnar på när du är arg: Jaaaa... det beror ju så på var jag lackat ur över. Your history, Shakespears sister åker ju på när jag är sint på partner eller om jag/vi gjort slut. Brain damage, Pink Floyd är suvve när frustrationen över nåt är på väg att rinna över. Dèsenchantee, Mylene Farmer åker på när jag åker dit på att hänga läpp över tillståndet i världen, gärna liveversionen från Bercy.

21. En låt du lyssnar på när du är lycklig: Alive and kicking, Simple Minds passar bra humör. Barcelona med Freddie Mercury och Montserrat Caballe är ju underbar med sina stora svulstiga gester i arrangemanget.

22. En låt du lyssnar på när du är ledsen: Riktigt dåliga dagar så kan Anxiety, Black Eyed Peas höras ett eller ett par varv. Dock är det väldigt sällan.  Så där lagomt kärleksolyckligt ledsen så blir det Bleeding love, Leona Lewis.  Och har det verkligen tagit slut så är Nothing Compares 2 U, Sinéad O'Connor den absolut bästa gråtlåten. Även No More I Love You's, Annie Lennox funkar vid olycka i relationer, behöver inte vara att det tagit slut.

23. En låt du vill ha på ditt bröllop: Det är redan avklarat sen förra året. Fick ha Fångarnas kör som bröllopsvals. Inte helt okontroversiellt beslut bland de vänner som fick reda på det innan, framför allt invände de mot titeln ( ja, de kan inget om opera). Sen är det ju lite riskabelt, ja. Det är ju inte säkert att det här äktenskapet håller livet ut, även om jag hoppas det innerligt. Men jag tror att jag kommer att fortsätta älska den, oavsett vad som händer. Tror att det kallas "stycke" och inte låt.

24. En låt du vill ha på din begravning
: Märk ur vår skugga, Imperiet, naturligtvis. Sen skulle jag vilja bryta av det hela men nåt tvärt oväntat. Det ska fan inte vara allt för förutsägbart! Skulle jag dö idag så har jag haft en ruskigt bra liv, inget liv som ska sörjas mer än nödvändigt. Så det lär ju bara bli nåt helt oväntat, Raise Your Glass, P!nk ligger bra till där. Tyvärr tror jag att nån kommer att byta ut det, så det blir nåt mer blödigt och sorgesamt. Det riskerar till och med att bli nåt religiöst dravel. Då ska jag försöka spöka, om jag kan.

25. En låt som får dig att skratta: Träffsäker sjungen satir kan få mig att fullständigt bryta ihop, Rallygänget har lyckats ett par gånger. Rent generellt "spoofs" på känd musik är kul. (Heter det spoofs för musik också? Eller bara för film?). Vilket i alla fall gör att ”Weird Al” Yankovic är en favorit. Annars så är  Lova att va'snäll mot Ann-Kristin, Lars Vegas Trio, bara för underbar! En god väns mor heter så, vilket gör det hela jättekul. Michael B. Tretow är ju också en ständig källa till glädje. Hans låt "Det var bättre förr" får mig att fnissa nöjt i alla fall.

26. En låt du kan spela på instrument: Pass! (Kan gneta "Fjäril vingad" på fiol med extrem anstängning, mest bara för att det är kul, tror inte nån skulle känna igen den.) I övrigt är jag nog hänvisad åt triangel, kam, maraccas eller kazoo.

27. En låt du skulle vilja kunna spela på instrument: Nej, men verkligen inte! Pass! (det finns gränser för dumhet, även i helvetet)

28. En låt som får dig att känna dig skyldig: Men helt seriöst? "Känna mig skyldig"? Vad betyder det? Jag tror inte jag har någon sådan koppling till musik alls. Har funderat i flera dagar på den här, men kommer inte på nåt. Om musik inte har ett vettigt syfte, så lyssnar jag nog inte på den musiken. Och att känna sig skyldig är inte ett vettigt syfte enligt mig.

29. En låt från din barndom: Absolut tidigaste musikminnena är av Spotniks (pappas favvisar) eller nåt stycke av James Last med orkester (mammas favvis). Första egna albumet var ABBAs Arrival och den låt som fastnade bäst var Money, Money, Money.

30. Din favoritlåt från den här tiden förra året: Mja... hm... Den första låt jag tänker på är Hang With Me, Robyn. Sen lyssnade jag rätt mycket på musik av en vän, som spelat in ett antal låtar under pseudonymen Krasse Flodström. Även Cat People (Putting Out Fire), David Bowie vill jag dra mig till minnes att jag lyssnade på under hösten 2010. Det är en sån låt som bara är kvar i mitt liv och som jag med jämna mellanrum lyssnar rätt intensivt på.

Fridens!


Nåt om mig

Nåt du undrar över?

1 besvarad fråga

Bloggar värda att läsa!

Leta här!

Taggar

En klar tanke...

När det hänt nåt

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6 7 8
9
10 11 12
13
14 15 16
17 18
19
20
21 22 23
24
25
26
27
28
29 30
31
<<< Oktober 2011 >>>

Förut

Har nån hittat hit?

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards