En klar tanke ur ett rörigt sinne

Alla inlägg den 17 oktober 2011

Av En klar tanke... - 17 oktober 2011 11:45

Helt uppenbart ser jag mig inte alltid för, när jag sparar en liten tanke. Därav att saker som inte är färdiga blir publicerade. Inte så smart.


Men jag sätter det på kontot "mänskliga jag". Ni som sett inlägget, vet vad ni har att se fram emot. Eller nåt.


Fridens!

Av En klar tanke... - 17 oktober 2011 11:30

Vårdföretagarna var ute i media och gnällde i veckan som gick, över att de får för låg ersättning från kommmunerna. Vad de tycker kan du läsa här. Det gäller de verksamheter där Lagen Om Valfrihet (LOV) tillämpas, alltså hemtjänst och jag tror även att ledsagning samt personlig assistans finns med där. Det ser nog lite olika ut bland kommunerna, vilka verksamheter det berör. Vårdföretagarna hävdar att deras medlemmar inte kan driva sina bolag på den ersättning som ges. De tror att kommunerna medvetet håller nere ersättningarna.


Nähä? Säger ni det?


Det är jag helt övertygad om att kommunerna gör. De vill inte betala ett rött litet extra öre, om det inte absolut är nödvändigt. Jag har insyn i rätt många kommuner, jag vet att när LOV:en införts, så har kommunena sett det som ett sätt att få ner skenande kostnader. Och tro inte att den kommunala utföraren får mer i ersättning. Samma elände där.


Det finns en god tanke i att låta människor välja vem som ska komma hem till dem och utföra arbetsuppgifter. Inte tu tal om det. Funkar det inte med en utföraren, så ska man kunna byta. Det är väl det önskvärda. Men funkar det rent praktiskt?


Kommunernas budget, har på det hela taget, inte ökat det senaste åren. I många fall har det blivit minskade skatteintäkter på grund av fler arbetslösa och sänkta skatter. Kommunens platser till olika former av insatser, typ äldreboende och korttidsplatser, har minskat. I alla lägen ska folk åter till hemmet och testa med hemtjänst, innan det kan bli aktuellt med ett särskillt boende på exempelvis demensboende. Gruppen äldre (=över 65) och äldre äldre (=över 85 år) har ökat markant de senaste åren. Det här är ett gigantiskt problem.


Och tyvärr ser jag inte någon vettig lösning heller. Att, som vår dimmiga finansminister, säga att de som jobbar inom kommunal verksamhet har för höga löner funkar inte heller. Ska det finnas kompetens inom verksamheterna, så måste man slanta upp för det. Oavsett om det är inom offentlig eller privat verksamhet. Alternativet är att strunta i allt vad kompetens, säkerhet och kvalitet heter. Då blir det att gå tillbaka till 1700-talets vård där de utan utbildning tar hand om de sjuka.


Det har varit väldigt lönsamt att verka inom kommuner. Det var på den tiden då det fanns pengar till allt. Körde man ekonomin i botten på en verksamhet, så fanns det alltid lite till att hämta.


Den tiden är förbi. Sen 15 år tillbaka.


Fridens!

Nåt om mig

Nåt du undrar över?

1 besvarad fråga

Bloggar värda att läsa!

Leta här!

Taggar

En klar tanke...

När det hänt nåt

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6 7 8
9
10 11 12
13
14 15 16
17 18
19
20
21 22 23
24
25
26
27
28
29 30
31
<<< Oktober 2011 >>>

Förut

Har nån hittat hit?

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards