En klar tanke ur ett rörigt sinne

Alla inlägg den 22 oktober 2011

Av En klar tanke... - 22 oktober 2011 19:00

Men Hans Corell (tidigare undergeneralsekreterare för rättsliga frågor i FN); hur tror du det är möjligt att få nått vettigt besked kring hur den forna diktatorn i Libyen dog?


Frågan Hans ställer är om diktatorn dog av skottskador efter en reglerätt eldstrid eller om det var en avrättning efter han blivit tillfångatagen. Han vill ha en utredning som ger svar. Och han ser det som en markör på hur trovärdig övergångsregeringen i Libyen är.


Seriöst? I ett land som är fullständigt i ruiner, på alla plan. Där rättssäkerhet inte existerar. Vilken trovärdighet finns i den utredningen? Visst, gör gärna utredningen. Men den utredningen kommer mer att visa att lybierna kan utreda, än att vi kan vara säkra på att sanningen kommer fram.



Jag kan ställa upp på att även döden för en djupt hatad diktator ska vara klarlagd. Det är en mänsklig rättighet som ges i och med att man föds till människa. Så det grundläggande resonemangen håller jag med om. Men jag har svårt att se att en utredning skulle vara beviset på de styrandes trovärdighet. För jag kan gissa att rätt många gör anspråk på att ha varit den personen som sköt det dödande skottet. Oavsett om det var i regelrätt eldstrid eller som avrättning, oavsett om personen riskerar ett straff för sitt agerande eller inte.


Fridens!



Av En klar tanke... - 22 oktober 2011 10:00

Jag blir så våldsamt trött på den senaste reklamen om en produkt som påstår vara hygienisk. Ser att just den här produkten saluförs under flera olika namn, världen över. Denna gång är det tvål som kommer fram, utan att man ens behöver vidröra något. Den har nån sensor som duttar ut tvålen, som dessutom är bakteriedödande. Och den stora vinsten är att man inte behöver peta på nåt.  Ja men så väldans bra då, det är ju nåt jag verkligen inte behövde ha.


Det är så snyggt hur reklammakarna har fokuserat på att skrämmas över bakterier som kan samlas. Det är möjligt att det kanske är mycket bakterier, på just den ytan där man normalt trycker fram tvålen. Kanske ska ta ett prov på våra pumptvålar hemma och be vänner som är biomedicinska analytiker odla och se hur mycket som bor just där.
 

Men spelar det egentligen någon roll hur mycket bakterier som finns på stället man tycker fram tvålen? Är det inte så att själva syftet med att trycka fram tvål, är att man ska tvätta händerna? Och att i processen med att tvätta händerna så försvinner bakterierna? Även de som man får av att trycka fram tvålen. Ja, okej, kanske inte var enda en. Visst. Men de flesta. Och det krävs mer än en enda bakterie för att vi ska bli sjuka, det krävs mer än två stycken till och med.


Det trista är att reklmamkarna spelar på rädslan för att bli sjuk, trots att det tillhör livet. Jag såg  för några år sen en grov uppskattning om att människan genomlever bortåt 150.000 förskylningsvirus på en livstid. Jag ju starkt emot det där med bakteriedödande medel till höger och vänster, i vår vardag. Vi behöver bakterier också, vårt immunförsvar behöver få jobba. Dessutom har bakterier en god förmåga att överföra information mellan varandra. Blir bakterier resistenta mot ämnena som finns i den här typen av tvålar eller andra rengöringsprodukter, kommer de att kunna överföra informationen till andra bakterier. Och eftersom att de där små rackarna är väldas påhittiga, så  finns risken att de hittar på något som vi verkligen inte vill, på områden som vi kan ha svårt att förutse idag. Det är en onödig risk.


Jag har just klivit igenom en influensa med flera efterföljande infektioner, där jag tyvärr lära äta antibiotika. Visst, det hade varit trevligt att inte behöva bli sjuk, men jag hade inte varit så dålig på minst 10 år. Det var dags nu, jag behövde uppdateras. För nåt år sen var jag magsjuk, inte kul, men nödvändigt för att hålla igång mitt immunförsvar. Och visst håller jag rent och skurar, försöker se till att smittan inte sprids, men jag använder inte bakteriedödande mer än nödvändigt. Oftast är det spritlösningar som används, både för händer och för ytdesinfektion. Det räcker.


Håll rent och städat, men gå inte till överdrifter. Tvätta händerna ordentligt innan man äter och efter lortig aktivitet. Det räcker, sjuk blir man i alla fall. Man lär inte klara sig undan ens med den där tvålen!


Fridens!


Nåt om mig

Nåt du undrar över?

1 besvarad fråga

Bloggar värda att läsa!

Leta här!

Taggar

En klar tanke...

När det hänt nåt

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6 7 8
9
10 11 12
13
14 15 16
17 18
19
20
21 22 23
24
25
26
27
28
29 30
31
<<< Oktober 2011 >>>

Förut

Har nån hittat hit?

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards