En klar tanke ur ett rörigt sinne

Direktlänk till inlägg 22 oktober 2011

...om vår farliga vardag.

Av En klar tanke... - 22 oktober 2011 10:00

Jag blir så våldsamt trött på den senaste reklamen om en produkt som påstår vara hygienisk. Ser att just den här produkten saluförs under flera olika namn, världen över. Denna gång är det tvål som kommer fram, utan att man ens behöver vidröra något. Den har nån sensor som duttar ut tvålen, som dessutom är bakteriedödande. Och den stora vinsten är att man inte behöver peta på nåt.  Ja men så väldans bra då, det är ju nåt jag verkligen inte behövde ha.


Det är så snyggt hur reklammakarna har fokuserat på att skrämmas över bakterier som kan samlas. Det är möjligt att det kanske är mycket bakterier, på just den ytan där man normalt trycker fram tvålen. Kanske ska ta ett prov på våra pumptvålar hemma och be vänner som är biomedicinska analytiker odla och se hur mycket som bor just där.
 

Men spelar det egentligen någon roll hur mycket bakterier som finns på stället man tycker fram tvålen? Är det inte så att själva syftet med att trycka fram tvål, är att man ska tvätta händerna? Och att i processen med att tvätta händerna så försvinner bakterierna? Även de som man får av att trycka fram tvålen. Ja, okej, kanske inte var enda en. Visst. Men de flesta. Och det krävs mer än en enda bakterie för att vi ska bli sjuka, det krävs mer än två stycken till och med.


Det trista är att reklmamkarna spelar på rädslan för att bli sjuk, trots att det tillhör livet. Jag såg  för några år sen en grov uppskattning om att människan genomlever bortåt 150.000 förskylningsvirus på en livstid. Jag ju starkt emot det där med bakteriedödande medel till höger och vänster, i vår vardag. Vi behöver bakterier också, vårt immunförsvar behöver få jobba. Dessutom har bakterier en god förmåga att överföra information mellan varandra. Blir bakterier resistenta mot ämnena som finns i den här typen av tvålar eller andra rengöringsprodukter, kommer de att kunna överföra informationen till andra bakterier. Och eftersom att de där små rackarna är väldas påhittiga, så  finns risken att de hittar på något som vi verkligen inte vill, på områden som vi kan ha svårt att förutse idag. Det är en onödig risk.


Jag har just klivit igenom en influensa med flera efterföljande infektioner, där jag tyvärr lära äta antibiotika. Visst, det hade varit trevligt att inte behöva bli sjuk, men jag hade inte varit så dålig på minst 10 år. Det var dags nu, jag behövde uppdateras. För nåt år sen var jag magsjuk, inte kul, men nödvändigt för att hålla igång mitt immunförsvar. Och visst håller jag rent och skurar, försöker se till att smittan inte sprids, men jag använder inte bakteriedödande mer än nödvändigt. Oftast är det spritlösningar som används, både för händer och för ytdesinfektion. Det räcker.


Håll rent och städat, men gå inte till överdrifter. Tvätta händerna ordentligt innan man äter och efter lortig aktivitet. Det räcker, sjuk blir man i alla fall. Man lär inte klara sig undan ens med den där tvålen!


Fridens!


 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av En klar tanke... - 23 oktober 2014 16:30

Det började med att jag inte visste vad jag skulle ge brorsdöttrarna i födelsedagspresent, för så där snart ett år sen. Hade en otrolig idétorka. Sen kom jag på att jag faktiskt har en massa bilder på dem. Man kanske skulle göra sig en fotobok och ge...

Av En klar tanke... - 22 oktober 2014 21:45

Så kom då dagen jag varit rädd för i några års tid, dagen då jag får beskedet att nästa vän är på väg att lämna livet.   Det har varit lugnt på den fronten under ett bra tag, det har sett stabilt ut där det har varit risk för försämringar och ing...

Av En klar tanke... - 29 september 2014 18:00

Jag har i princip inte berättat den här historien för någon, den har alltid gått under vänbegreppet, vid nåt enstaka tillfälle har den berättats med orden jag kommer att använda nu. I delar, aldrig i sin helhet. Det är knappt att jag berättat den för...

Av En klar tanke... - 28 september 2014 14:40

Så kikar jag in här igen. Som vanligt har mycket hänt. Det är väldigt länge sen jag var in nu och skrev något.   Under arton månader har jag haft förmånen att levt i en parallell relation till mitt änktenskap. Det har varit underbara arton månade...

Av En klar tanke... - 1 december 2013 19:00

Det blir en del inlägg om mitt sätt att leva mitt liv nu, de djupa betraktelserna om tingens ordning (i den mån de någonsin funnits) läggs på framtiden.   Men i alla fall; det slumpade sig så att jag både kunde och det var det mest praktiska att ...

Nåt om mig

Nåt du undrar över?

1 besvarad fråga

Bloggar värda att läsa!

Leta här!

Taggar

En klar tanke...

När det hänt nåt

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6 7 8
9
10 11 12
13
14 15 16
17 18
19
20
21 22 23
24
25
26
27
28
29 30
31
<<< Oktober 2011 >>>

Förut

Har nån hittat hit?

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards