En klar tanke ur ett rörigt sinne

Alla inlägg den 23 oktober 2011

Av En klar tanke... - 23 oktober 2011 16:15

Jag tänker inte kommentera Juholtaffären som sådant, det finns så många andra som gjort det. Men jag tycker mig se en tydlig tendens i dessa drev som blåst förbi de senaste åren.


Det måste vara skitskoj att vara den som bestämmer svensk politik. Att göra det från insidan, fast man inte ens är närvarande eller medlem i nåt parti.  Att ha makten att sätta partiernas egna processer och interna agendor helt ur spel. Att näringslivet inte ens har en chans att styra våra politiker, det finns andra som snott den arenan numera. Det är möjligt att näringslivet gör som de vill ändå, det är ju knappast nån som hinner hålla koll på dem i dagsläget.


För att nämna några politiker som media avsatt: Mona Sahlin, Sven-Ove Littorin och Maud Olofsson. Lars Ohly är det tyst om just nu. Kampanj pågår mot Göran Högglund och  sen var det ju även Håkan Juholt. Jag måste ju erskänna att det är med illa dold förtjusning som jag ser att Socialdemokraternas partistyrelse, valde att behålla Juholt. Inte för att det som hänt är ogjort, det är något som kommer att påverka Socialdemokraterna för överskådlig framtid. Utan mest för att de inte ville gå medias ärenden. Sen kan Juholt få gå om ett år, vad vet jag, men då är det kanske inte på grund av att media samfällt kräver det.



När nåt gräsligt komms på om våra folkvalda, så är media de som avslöjar, anmäler, gör förundersökning, beslutar om åtal samt fäller personen i fråga. Speciellt om det gäller någon som verkar på riksplanet. Media ringer runt till de olika lokala organisationerna i landet och pratar med dem. De lokala partiföreträdarna blir så till sig av att riksmedia hör av sig, att de svarar vad som helst. Bara de blir citerade i riksmedia! Det är jättepopulärt att kräva avgångar till höger och vänster om man är lokal partiföreträdare, oavsett partitillhörighet.


Och ja, jag vet att det alltid finns lokala företrädare som inte gillar den som är partiledare, eller förbundsledare i annan organisation för den delen. De som var emot redan vid valet av personen från första början, de kan jag förstå. Värre är det med gnällgökarna som ändrar åsikt bara för att media vill det. Det borde gå att se igenom spelet, medieavsatta rikspolitiker börjar ju radas upp på långa pärlband. Det är ju inget nytt direkt.


Jag har inget stalltips på vem som torskar dit nästan gång. Annie Lööw sitter nog säkert ett tag till. Fredrik Reinfeldt kommer Expressen att skydda till varje pris, vilket de redan tidigare gjort, så han har nog inget att frukta. Carl Bildt är så elak med alla journalister, så honom vågar ingen gå på. Det är nog rätt många som gått hem till redaktionen och gråtit en skvätt efter att ha försökt intervjua karln. Även om jag ogillar honom skarpt, så måste jag ju beundra hans sätt att fullständigt pulverisera alla journalister som ens antyder till att komma med det ifrågasättande.


Så jag låter det vara osagt. Men att det kommer, det är lika säkert som amen i kyrkan. Ha bara lite tålamod!


Fridens






Av En klar tanke... - 23 oktober 2011 11:45

Det kom en liten vänlig och försynt fråga på mailen, om jag inte kan samla allt jag skriver om döden i en egen kategori, för enkelhetens skull.


Visst kan jag det! Sätter igång med det på en gång!


Det kommer nog att kunna bli ett och annat till inlägg där, även framledes.


Fridens!

Nåt om mig

Nåt du undrar över?

1 besvarad fråga

Bloggar värda att läsa!

Leta här!

Taggar

En klar tanke...

När det hänt nåt

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6 7 8
9
10 11 12
13
14 15 16
17 18
19
20
21 22 23
24
25
26
27
28
29 30
31
<<< Oktober 2011 >>>

Förut

Har nån hittat hit?

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards