En klar tanke ur ett rörigt sinne

Alla inlägg den 14 september 2011

Av En klar tanke... - 14 september 2011 15:00

Hörde på nyheterna, här om dagen, att utbrotten av EHEC-smitta väntas öka. September var tydligen en månad då det fanns goda förutsättningar att drabbas, enligt statistiken. Min gissning är att det är den mindre allvarliga sortens EHEC som avses, det sas inte vilken av smittorna det handlade om.


En tanke slog mig, även om jag inte har det minsta belägg för den, så kan jag inte låta bli att vädra den.


Om inte det var krav på att göra snabba pengar så kanske inte den här typen av smittor skulle dyka upp. Jag misstänker att det här är konsekvensen av att jordbruk som måste vara effektivt, även på områden som inte går att effektivisera.


Det finns skäl till att gödsel ska ligga orört länge. Minst ett år, helst längre. För det första för att stallgödsel är starkt för växter, det kan fräta sönder grödorna. Det andra är att när gödsel förmultnar, så avdödas en hel del sjukdomsalstrande bakterier. Det kallas att gödsel brinner för att förmultningsprocessen ger värmeutveckling, ganska kraftig sådan dessutom. Det är en process som tar sin lilla tid och det är svårt att påskynda processen. Brunnen gödsel kallas också naturgödsel och är populärt inom ekologisk odling.


Men även de som odlar ekologiskt vill ju ha bärighet i sin verksamhet. Gödsel som brinner är en oanvänd resurs, det är kostnader förenade med att inte använda den gödsel man exempelvis får av egen djurskötsel. Och måste man köpa in gödsel så är det ju inte gratis. Dessutom tar det plats att ha ett gödselupplag. Mark som inte går att använda för produktion.


Alltså kan det vara smidigare att använda obrunnet gödsel/stallgödsel, enligt mindre seriösa odlare. Framför allt billigare. Och risken för att någon verkligen ska bli sjuk anses säkert vara rätt liten. Sen är det inte säkert att kunskapen om hur gödsel ska hanteras, finns. Visst är det gulligt med alla så lokala gårdsbutiker och att småbrukare kan få avsättning för sin produktion. Och visst är det krångligt med alla föreskrifter, krav och regleringar som finns kring småskaligt ekologiskt jordbruk. Men reglerna finns där av ett skäl.


Ingen ska dock tro att jag är mot ekologiskt odlade grönsaker, mindre jordbruk eller närproducerat. Jag är inte heller mot att fler producenter inom jordbruket. Jag hoppas dock innerligt att det varken är cynisk spekulation eller ren okunskap som ger smittspridningen.


Fridens!



Nåt om mig

Nåt du undrar över?

1 besvarad fråga

Bloggar värda att läsa!

Leta här!

Taggar

En klar tanke...

När det hänt nåt

Ti On To Fr
      1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12 13 14 15
16
17
18
19 20 21 22 23 24 25
26
27
28
29
30
<<< September 2011 >>>

Förut

Har nån hittat hit?

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards